Otváranie vjazdovej brány a vstupnej bránky na chodník alebo verejnú komunikáciu. Môžem kvôli tomu mať problémy?
Opýtali sme sa na stavebnom úrade a prinášame vám odpoveď, aby ste sa nemuseli obávať prípadných následkov.
Vyjadrenie č. 1
„Striktný a jasný zákaz asi nikde nenájdeme. Pri stavebnom konaní (novostavby, rekonštrukcie) podmienku nezasahovať do komunikácie dávame do rozhodnutia. Vyplýva to z povinnosti ochrany verejného záujmu vyplývajúceho zo zákona č. 135/1961 Zb., o pozemných komunikáciách, ktorý nám ukladá chrániť stavby komunikácií a prevádzku na nich, a zákona č. 8/2009 Z. z., o cestnej premávke, kde bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky je dôležitý verejný záujem.
Otváranie brány do vozovky alebo bránky na chodník je podľa zákona č. 8/2009 Z. z., o cestnej premávke, prekážka cestnej premávky (pojem zahŕňa aj peší pohyb na chodníku) a môže dôjsť k ohrozeniu chodca alebo vodiča. Možno použiť aj § 12 zákona č. 135/1961 Zb., o pozemných komunikáciách.
§ 12 Pevné prekážky
- Na vozovkách, dopravných ostrovčekoch a krajniciach diaľnice, cesty a miestnych komunikácií môžu byť umiestnené iba dopravné značky a zariadenia okrem zábradlia, zrkadiel a hlásení; ostatné predmety tvoria pevnú prekážku.
- Pevnú prekážku možno umiestniť na pozemnú komunikáciu iba na základe povolenia cestného správneho orgánu vydaného po prerokovaní s vlastníkom dotknutej pozemnej komunikácie a so súhlasom Ministerstva vnútra, ak ide o diaľnicu, v ostatných prípadoch so súhlasom Policajného zboru. Povolenie možno vydať iba za predpokladu, že nebude ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky a že žiadateľ o vydanie povolenia zabezpečí na svoje náklady všetky potrebné opatrenia.
- Pevné prekážky, na ktorých umiestnenie nebolo vydané povolenie, sú ich vlastníci povinní odstrániť na svoje náklady v lehote stanovenej cestným správnym orgánom. Po márnom uplynutí stanovenej lehoty je vlastník, prípadne správca diaľnice, cesty alebo miestnej komunikácie oprávnený odstrániť pevnú prekážku na náklady jej vlastníka.“
Vjazdová brána či vstupná bránka bude síce ukotvená na súkromnom pozemku, no pri každom otvorení ju možno klasifikovať ako pevnú prekážku podľa vyššie uvedenej dikcie zákona. Pravdepodobnosť, že to bude niekto cielene vyhľadávať a pokutovať ako nepovolenú pevnú prekážku, je zrejme nízka.
Pri nehode či úraze z dôvodu otvorenej brány (bránky) do vozovky (chodníka) môže okrem náhrady škody dôjsť aj k sankcii (možno uložiť pokutu až do výšky 12 000 €). Nie je tiež možné vylúčiť sťažnosti od používateľov pozemnej komunikácie, ktoré môžu viesť k výzve cestného správneho orgánu na odstránenie a stanovenie lehoty na úpravu brány.
Vyjadrenie č. 2
„Po konzultácii na stavebnom úrade a na oddelení správy komunikácií uvádzam, že uvedenú problematiku nerieši žiadny právny predpis. Z logiky veci je však zrejmé, že je určite lepšie, aby sa vstupná bránka či vjazdová brána otvárali smerom dovnútra – predovšetkým z hľadiska bezpečnosti, ale aj napríklad s ohľadom na vykonávanú zimnú údržbu.“
Vhodnou alternatívou je posuvná brána.
Upozorňujeme, že na Slovensku sa môžu zákony líšiť a komunikácia prebiehala so stavebným úradom na území Českej republiky, preto si radšej overte informácie na miestnom stavebnom úrade.